مســـــافر

مگه شیطان رانده شده نبود؟چطوری برگشت آدم و حوا را گول زد؟



در یکی از مدارس معلم داشته در نمازخانه صحبت میکرده و یکی از بچه ها از معلمش پرسیده مگر وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بیرون نکرد؟ معلم گفته بله همینطوره. شاگرد گفته پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت بشود و آدم و حوا را گول بزند تا سیب را بخورند؟ 
معلم فقط سکوت کرده و هیچ چیزی برای گفتن نداشته.
عجب بچه هایی در این دوره داریم. چه سوال جالبی؟ کسی جوابی دارد؟؟
بر همه ی موحدان مبرهن است که شیطان رجیم است و رانده شده از بهشت.پس هنگام گول زدن در بهشت چه میکرده؟

پاسخ:

بهشتی که حضرت آدم(ع) از آن جا رانده شد، غیر از بهشت موعود است، بلکه بنا بر آن چه در بعضی روایات آمده بهشت مذکور، یکی از باغ های دنیوی بوده است.


مواردی را می توان به عنوان شاهد برای این نظریه آورد:

1. بهشتی كه درقیامت وعده داده شده است، طبق بسیاری از آیات قرآن كریم، یك نعمت جاودانی و دائمی است؛ یعنی کسی كه به آن داخل می شود هرگز از آن محروم نمی شود. 


2. یكی دیگر از خصوصیات بهشت قیامتی این است كه شیطان و وسوسه های شیطانی و به طور كلی، نافرمانی خداوند در آن جایی ندارد.

بهشت آخرت از هر آلودگی و رنگ غیر خدایی پاك و مبرا است.


3. ما روایاتی از ائمه اطهار(ع) داریم كه بر همین مطلب ظهور بلکه تصریح دارند، مانند:

على بن ابراهیم، ...، عن الحسین بن میسر قال: سألت ابا عبد الله(ع) عن جنة آدم. فقال: جنة من جنان الدنیا یطلع علیه الشمس و القمر. و لو كانت من جنان الخلد، ما خرج منها أبدا. (كافى، ج 3، ص 247، حدیث 2)

راوی می گوید: از حضرت صادق(ع) در مورد بهشتى كه حضرت آدم(ع) در آن بوده سؤال كردم. حضرت فرمودند: آن باغى است از باغ هاى دنیا كه خورشید و ماه بر آن طلوع و غروب مى كنند، و اگر از باغ هاى قیامت بود هرگز آدم (ع ) از آن خارج نمى شد.



بنابر این بهشت حضرت آدم(ع) آن بهشت موعودی نبوده كه شیطان از آن رانده شده است.




از جمله آیاتی که دلالت بر دائمی و همیشگی بودن بهشت و نعمت های آن دارند:



*«قُلْ أَ ذلِكَ خَیْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتی‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كانَتْ لَهُمْ جَزاءً وَ مَصیراً »

(اى پیامبر!) بگو: آیا این بهتر است یا بهشت جاویدانى كه به پرهیزگاران وعده داده شده؟! بهشتى كه پاداش اعمال آنها، و قرارگاهشان است. (فرقان، 15)


*«لَا یَمَسُّهُمْ فِیهَا نَصَبٌ وَ مَا هُم مِّنها بِمُخْرَجِینَ»


هیچ خستگى و تعبى در آنجا به آنها نمى‏رسد، و هیچ گاه از آن اخراج نمى‏گردند! (حجر، 48)


*«لهمْ فِیهَا مَا یَشَاءُونَ خَلِدِینَ كاَنَ عَلىَ‏ رَبِّكَ وَعْدًا مَّسئولًا»


هر چه بخواهند در آن جا برایشان فراهم است جاودانه در آن خواهند ماند این وعده‏اى است مسلّم كه پروردگارت بر عهده گرفته است! (فرقان، 16)


*«وَ أَمَّا الَّذِینَ سُعِدُواْ فَفِى الجنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَیر مجذُوذٍ»


امّا آنها كه خوشبخت و سعادتمند شدند، جاودانه در بهشت خواهند ماند، تا آسمانها و زمین برپاست، مگر آنچه پروردگارت بخواهد! بخششى است قطع نشدنى! (هود، 108)


*«وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تجرِى مِن تحتها الْأَنْهَارُ خَلِدِینَ فِیهَا»

و آنها را در باغ هایى از بهشت وارد مى‏كند كه نهرها از زیر (درختانش) جارى است، جاودانه در آن مى‏مانند. (مجادله، 22)


*«وَ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تجرِى مِن تحتها الْأَنْهَارُ خَلِدِینَ فِیهَا أَبَدًا»

و او را در باغ هایى از بهشت كه نهرها از زیر درختانش جارى است وارد مى‏كند، جاودانه در آن مى مانند و این پیروزى بزرگ است! (تغابن، 9)


*«وَ مَن یُؤْمِن بِاللَّهِ وَ یَعْمَلْ صَالِحًا یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تجرِى مِن تحتِهَا الْأَنهارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقًا»

و هر كس به خدا ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهد، او را در باغهایى از بهشت وارد سازد كه از زیر (درختانش) نهرها جارى است، جاودانه در آن مى‏مانند، و خداوند روزى نیكویى براى او قرار داده است! (طلاق، 11) 


*«جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبهمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تجرِى مِن تحتها الْأَنهارُ خَلِدِینَ فِیهَا أَبَدًا»

پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهاى بهشت جاویدان است كه نهرها از زیر درختانش جارى است همیشه در آن مى‏مانند! (بینه، 8)


برچسب‌ها:
نوشته شده در یکشنبه 17 آبان 1394ساعت 02:59 ب.ظ توسط مسافر ... نظرات()|

 


آخرین مطالب
» محرم 96
» تلنگر
» حجاب
» عید نوروز
» روز زن
» ذهه فاطمیه
» دهه فجر
» ساختمان پلاسکو
» حجاب
» حجاب
» ماه ربیع
» شهدا
» حجاب
» تاسوعا
» عاشورا


قالب جدید وبلاگ طراحان